Online markedsføring

Sådan kommer du godt fra start med SEO

Hvis du aldrig har hørt om SEO før, kan det være lidt af et virvar at finde rundt i. SEO står for Search Engine Optimizing (dansk: søgemaskineoptimering), og handler dybest set om at levere det bedste søgeresultat på brugeres søgninger.

At få den bedste placering på Google, Bing, Yahoo! eller en helt fjerde søgemaskine kan opnås på mange måder. Det er oftest her, at SEO går hen og bliver en langhåret affære, da der findes mange faktorer og forskellige aspekter af SEO, som spiller ind på din placering. Det gør det uoverskueligt, men det skal ikke slå dig ud. Bruger du tid på at forstå SEO, og derefter optimerer dit website eller webshop, vil du straks kunne se en forbedring i dine organiske resultater.

Bliv klogere på de forskellige hovedområder inden for SEO ved at læse de 4 afsnit nedenfor, så du kan blive en haj til alle afskygninger af SEO-optimering.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er et begreb, der omhandler alle de tekniske aspekter af et website eller webshop. Det kan være at kontrollere, hvilke landingssider forskellige søgemaskiner kan få adgang til. På den måde kan du sikre dig, at søgemaskinerne ikke indekserer eller bruger tid på landingssider, der ikke skal bruges i søgeresultaterne.

Optimering af dit website eller webshops tekniske fundament giver dig nogle forbedringer, som bl.a. kan være sidens hastighed, sidestrukturen eller kommunikation til søgemaskinerne, når de skal indeksere og bedre forstå relevansen af dit website for brugerne.

SEO-content

En ting, som er relativt let at give sig i kast med, er SEO-content, der handler om at optimere eksisterende tekster (content), så både dine besøgende og søgemaskinerne tilfredsstilles, når de besøger din side.

Her er det vigtigt at nævne, at indholdet på hjemmesiden skal optimeres ift. relevante søgeord, så søgemaskinerne forstår relevansen af netop din side, men at det nye tekstindhold, som implementeres, også skal være læsevenligt ift. brugere. Brug derfor noget tid på at lave søgeordsanalyser, og få skrevet tekster, title tags og metabeskrivelser, hvor disse er inkorporeret på en naturlig måde.

Linkbuilding

Linkbuilding er en af de vigtigste faktorer for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne. Specielt off-page linkbuilding er med til at styrke din relevans for søgemaskinerne. Off-page linkbuilding er, når andre domæner linker ind til din side. Her er der fokus på at opbygge en stærk linkprofil, som kan bidrage til øget autoritet og troværdighed overfor fx Google, som derfor vil være mere tilbøjelig til at give bedre placeringer i søgeresultaterne.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering (CRO) handler om at optimere dine brugeres kunderejse, så flere af dine besøgende foretager lige præcis den handling, du vil have dem til. Du kan have flere forskellige ønskede handlinger, dine besøgende kan udføre. Det kan fx være at foretage et køb, booke et møde, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller downloade dit white paper. Lykkedes du med dine konverteringsoptimeringer, vil dit SEO-arbejde få større værdi, fordi du forstår at udnytte den trafik, der er på dit site, til omsætning eller den ønskede målsætning.

Konverteringsoptimering er ikke noget, du kan gøre én gang og så lade det være. Det kræver løbende analyse- og optimeringsarbejde, da brugernes adfærd ændrer sig i takt med tiden. Derfor skal du hele tiden sørge for, at dine optimeringer målrettes brugernes adfærd, for at blive ved med at have succes med de rette konverteringer.